Blog memerlukan Trafik dan Seo


 Gambar ehsan Google

Semakin lama dalam dunia IT nih macam² ada..kena celik mata dengan dunia IT sejajar dengan perkembangan sekarang..Sebenarnya kalau kita tak belajar IT dimana² kolej atau universiti pun kita masih boleh belajar sendiri..kan internet dihujung jari, cari nak apa boleh Google je semua dah terpampang dekat sana janji kena rajin membaca la..Tak paham Bahasa Ingggeris apa susah Google kan ada tempat untuk terjemaahkan iaitu Google Translate..Bila dah explore baru tahu kecanggihan yang ada rugi kalau tak digunakan..kalau dulu nak buka Google pun tak reti sekarang selepas belajar dan bertanya pada yang pakar kini macam² ada..Asal semua nak register nak jugak canggih kedepan tamo duk bawah tempurung lagi..Dulu sibuk baca blog orang kini dah ada blog sendiri walaupun blogspot dan bukan domain sendiri iaitu dot.com atau dot.com.my itu dah kira hebat bagi yang buta IT...(tak lama lagi kalau blog ini hebat tukar la domain sendiri)


 Gambar ehsan Google

Bila dah mula berblogging satu² kita akan pelajari macamana nak cantikkan blog  pulak..nak tahu mesti kena tanya orangkan tapi lebih afdal cari sendiri dekat Google tak menyusahkan orang sendiri boleh mengikut dan pelajari ilmu itu dengan sendiri tapi dengan keyakinan tanpa rasa cepat putus asa..(dulu sifu saya tolong ajar sekarang pun tak berapa tahu pun mesti tanya dia atau Google saje)Sekarang saya pula buat tutorial apa yang saya tahu dekat blog saya dengan motif nak tolong orang macam saya dulu yang tak reti langsung pasal blog² nih..murni sungguh hasrat saya walaupun tidak tahu orang paham atau tidak tutorial itu..
 Gambar ehsan Google

Belum sempat nak belajar habis tutorial yang ada saya jumpa macam² lagi Nuffnang,Churp-churp,Adverlets,Google Adsense kalau yang macam ini semua yang saya tau periklanan yang boleh letak didalam blog untuk menambahkan Income..dorang akan bagi kita duit kalau letak iklan dorang dalam blog..

 Gambar ehsan Google

Tapi bukan senang nak dapat juga sesebuah blog mesti ada pembaca atau Follower dan untuk menarik minat pengiklan blog mesti ada traffik iaitu UV yang tinggi

 Gambar ehsan Google

macamana nak dapat traffik kena selalu update blog dan blogwalking..dah update entri dalam blog kena ping dimana² website yang menyediakan ini seperti Geng blogger dan kini diFacebook pun boleh ping dan share juga malah di lawan sesawang Twitter pun..

 Gambar ehsan Google

Ada lagi yang saya baru tahu semuanya memang berkaitan dengan dunia blogging iaitu backlinks iaitu link sesebuah web kalau cerita atau sumber dari website mereka

 Gambar ehsan Google
Seo atau maksudnya Search engine optimization untuk memudahkan enjin carian mendapatkan result sebuah web tapi ada teknik untuk menjadikan web kita dihalaman pertama enjin carian
 Gambar ehsan Google

Google PageRank juga adalah cara untuk mengetahui sama ada kita punya website atau sesebuah blog itu mesra dengan enjin carian..Blog pun boleh timbang untuk mengikut tahap kelajuan loading sesebuah blog..




p/s:Nak cerita satu² pun bukan hebat sangat just kongsi apa yang tahu je kalau rasa² pemikiran dan pengiraan saya salah sila betulkan..

p/s 2 :Dulu sekolah lari sekarang sibuk nak bagitahu semua macam cikgu huh!!

p/s 3:Ada hati nak jadi hebakk macam blogger² otai jugak..

3 comments :

abazilah said...

tips berguna . baru saya tau . hehe .

Izyan Masri said...

UV DENGAN NUFFNANG YAN SAME JE.HAHA XD

Fadzmie Mohamad said...

Memang penting ilmu SEO ni. Tapi memang makan masa yang lama kot nak bagi terer dalam bidang ni. Hehe.

Total Pageviews