Apam Polka Dot

Adeh kata hari ini hari malas tapi banyak je update entri untuk hari ini siap boleh join segmen En Ben lagi..haha maless itu kepada incik puan penghutang yang nak kena saya call itu bukan sebab kemalasan berganda sejak azali okeh..Pekata tengah kerajinan nak update entri nih saya share cara nak buat apam polka dot besh tak?
Sebenarnya dah lama buat pun itu pun sekali hari tu time tengah havoc orang bercerita tentang Apam polka dot nih apalagi dengan kegedikan terserlah nak buat jugak walaupun bukan pandai masak pun ini lagi nak buat kuih...gelak guling-guling incik chubbykuh time tuh ciss takde sokongan moral eh..eh tipu je dia gelak la tapi takde guling-guling cuma dia tanya betul ke nak buat kuih nih?....Dah rasa tercabar apa lagi memang saya buat jugak tau korang semua plishh cekedot bahan-bahannya....

Tak gebu dan herot berot dot² itu tapi memang menguji kesabaran nak buat dot² nih..
Abaikan juga wallpaper di Pc itu..


3 biji telur(dalam peti ais punya tau)
2 cawan kecik tepung gandum
1 cawan kecik gula(kalau letak filling gula kurangkan)-nanti kena kencing manis
1 cawan susu cair/susu segar(saya guna susu HL-peberet)
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette
Pewarna ikut kesukaan
Filling-blueberry~strawberry-(saya guna kaya/peanut butter)-itu yang ado


ini adalah rupa ovallete-saja tunjuk sebab dulu saya pun tatau hikhik-Gambar ehsan google


Cara-caranya:-

Masukkan kesemua bahan tadi kedalam mixer...pukul laju ² sehingga adunan itu kembang ..sesudah kembang asingkan dalam beberapa mangkuk untuk sesi mewarnakan adunan itu...masukkan adunan berkaler² kedalam piping bag...picit adunan ke dalam mangkuk kertas comel itu tapi setengah sahaja sebab nak masukkan filling pastu picit lagi sekali adunan itu kedalam mangkuk..langkah terakhir buat dot²  dan kukus selama 10-15 minit atau sehingga masak...Siap..

P/s:-Nak buat macam² lagi tapi kat umah takde oven

6 comments :

difficult easy. said...

nang dari innit! :)

wahh! pandainye buat apam comel.

saya_arief said...

cute la pulak..
;D

NasZ said...

owh..nnt nak try la..

jemput join segmen simple saya..

SEGMEN SIMPLE : MY WISH ...

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ ακα ΔиɢɛℓιЯα ʝѲℓιɛ said...

difficult easy. - hehe tak pandai pun sebab tak gebu hehehe..

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ ακα ΔиɢɛℓιЯα ʝѲℓιɛ said...

saya_arief -apam polka dot cute ke saya hehehhe..

˩α∂ʏвιя∂ℓʋʌѲиɛ ακα ΔиɢɛℓιЯα ʝѲℓιɛ said...

NasZ -cuba la..eh awk minat masak kuih2 ke?insyallah saya singgah

Total Pageviews